محققان سلولهای خاصی را در مغز شناسایی کردند که مصرف قند و تمایل به مواد قندی را کنترل می کنند

12 ژوئیه 2020 - محققان سلولهای خاصی را در مغز شناسایی نمودند که مقدار مصرف قند و علاقه ی فرد را به غذاهای شیرین کنترل می کنند.

بیشتر افراد هر از گاهی از خوردن یک ماده ی غذایی شیرین لذت می برند. اما افرادی که علاقه ی وافری به شیرینی دارند، چنانچه مصرف مواد قندی خود را کنترل نکنند، ممکن است به مصرف بیش از حد غذاهای شیرین پرداخته و به مشکلات مزمنی مانند چاقی و دیابت نوع 2 مبتلا شوند. درک مکانیسم های بیولوژیکی کنترل کننده ی میزان مصرف قند و ترجیح طعم شیرین می تواند پیامدهای مهمی در مدیریت و پیشگیری از این مشکلات بهداشتی داشته باشد.

این مطالعه ی جدید، به رهبری پرفسور Potthoff، دانشیار علوم اعصاب و فارماکولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه  Iowa Carver، و پرفسور Gillum از دانشگاه کپنهاگ، بر اعمال هورمونی به نام فاکتور رشد فیبروبلاست 21 ، یا به اختصار FGF21 متمرکز بود. این هورمون در تعادل انرژی، کنترل وزن بدن و حساسیت به انسولین نقش دارد.

پرفسور Potthoff، گفت: برای اولین بار ما مشخص نمودیم که این هورمون واقعاً بر چه بخشی از مغز تاثیر می گذارد و بینش بسیار خوبی درباره نحوه تنظیم مصرف قند ارائه کردیم.

پرفسور Potthoff، و همكارانش پیشتر دریافته بودند كه FGF21 در پاسخ به افزایش میزان قند در كبد ساخته می شود و عملکرد آن در مغز سرکوب مصرف قند و ترجیح طعم شیرین است.

بر اساس این یافته، آنها برای اولین بار نشان دادند که کدام یک از سلولهای مغزی به سیگنالهای FGF21  پاسخ می دهند و چگونه این تعامل به تنظیم مصرف قند و ترجیح طعم شیرین کمک می کند. این مطالعه که در ژورنال Cell Metabolism منتشر شده است، همچنین نشان داد که چگونه این هورمون اثرات خود را اعمال می کند.

اگرچه مشخص بود که FGF21 در مغز عمل می کند، اما شناسایی اهداف دقیق سلولی آن به دلیل تولید بسیار کم گیرنده ی این هورمون بسیار دشوار بود. محققان با استفاده از تکنیک های مختلف توانستند دقیقاً مشخص کنند که کدامیک از سلولهای مغزی، گیرنده ی FGF21 را تولید می کنند. با بررسی این سلول ها، آنها دریافتند که FGF21 سلولهای عصبی گلوتاماترژیک را در مغز هدف قرار می دهد تا میزان مصرف قند و ترجیح شیرینی را کاهش دهند. محققان همچنین نشان دادند كه عمل FGF21 بر روی نورونهای خاصی در هسته‌ی ونترومدیال هیپوتالاموس، با افزایش حساسیت نورونها به گلوكز، میزان مصرف قند را کاهش می دهد.

چندین داروی مبتنی بر یک فرم اصلاح شده ی FGF21 ، به عنوان درمان چاقی و دیابت در حال آزمایش هستند. یافته های جدید به طور بالقوه می تواند منجر به داروهای جدید دیگری شود که به طور دقیق رفتارهای مختلف کنترل شده توسط FGF21 را هدف قرار دهند، تا به کنترل میزان مصرف قند و علاقه به خوردن مواد قندی کمک کند.

منبع:

Jensen-Cody, S.O., et al. (2020) FGF21 Signals to Glutamatergic Neurons in the Ventromedial Hypothalamus to Suppress Carbohydrate Intake. Cell Metabolism. doi.org/10.1016/j.cmet.2020.06.008.

https://www.news-medical.net/news/20200712/Research-identifies-specific-brain-cells-that-trigger-sugar-consumption-and-cravings.aspx